Allikas: Ajakiri Tark Talu, detsember 2022
Tekst: Ivar Raav, holistiline juhtimiskoolitaja,-konsultant ja mentor
Olenemata sellest, kas tegu on suur- või pereettevõttega, on iga juht kogenud olukorda, kus räägid, aga midagi ei muutu. Tundub, et sõnade ja kuulaja vahel oleks justkui sein.
Sääraste suhtlusseinte teadvustamine on meeskonna juhtimisel äärmiselt oluline. Nii vähendad tõenäosust, et neid ise juurde tekitad. Oleme oma inimeste juhtimise oskused tihti saanud koolisüsteemist, kus tegeleti lastega. Paraku töösuhetes, kus tegeleme täiskasvanutega, pedagoogi võtted ei toimi. Suhtlustõkete teema on lai ja sügav, kuid toon siinkohal ära levinumad, mille vastu eksimist tasub vältida. Suurimad probleemid on kuulamisoskuse puudumine ja kiitmine.
Kuulamine
Paljud tarbetud konfliktid jääksid olemata kui oskaksime küsida üht lihtsat küsimust: “Kas soovid lahendust või soovid ärakuulamist?”. Tihti me seda ei tee ning eeldame, et tahetakse lahendusi. Eriti kehtib see meeste puhul, kes me arvame, et meie ülesandeks on kõike lahendada. Organisatsioonides, kus maskuliinne saavutusmentaliteet on valdav, on selle lahenduskeskse suhtlusvormi ära õppinud ka paljud naised.
Lahenduste pakkumine on vajalik (kui seda küsitakse!), kuid olenemata meie soost, kipume seda kuritarvitama. Kuulamise suurim eelis on rääkimise võimaldamine. Kui räägime, siis kuuleme ennast ja enda kuulmisel on suurem väärtus kui oskame arvata. Kui võimaldad kuulamise kaudu rääkimist, võimaldad taipamisi selle kohta, kuidas sisetunnet usaldades lahenduse poole liikuda. Rääkides saame lähemale sisemistele vastustele ja õpime seda usaldama. Juhi jaoks on see oluline tööriist, et inimene iseseisvuks, võtaks ise vastutust ja oleks loov.
Tõkkeid on palju
Rober Bolton on raamatus “Igapäevaoskused” väga hästi välja toonud kolm levinumat suhtlustõkete liiki:
- kohtumõistmine (kritiseerimine, süüdistamine, ähvardamine, sildistamine, diagnoosimine, kiitmine). Lihtsustatult kõik see, mida teeme kui mõtleme või ütleme “Sa oled …”. Selle asemel tuleb meie tähelepanu pöörata KÄITUMISELE, mitte inimese olemusele. Sildistamine olemuse järgi paneb inimese lukku;
- lahenduste pakkumine ilma, et oleks seda küsitud (nõu andmine, õpetamine, targutamine, moraali ja epistli lugemine, ülekuulamine, kamandamine);
- rääkija välja lülitamine (naljatamine, lohutamine, loogikale ja vaid faktidele keskendumine, enda loo rääkimine, mis kuulates meenub jms). Siin aitab vait olemise harjutamine.
Kiitmine
Kui mitmed eelpool loetletud tõketest on arusaadavalt tõkked, siis paljude jaoks on üllatav, et kiitmine on samuti üks tõkkeid. Tõepoolest, kiitmine on samasugune suhtlustõke nagu kritiseerimine. Mõlemal juhul on tegu hinnangu andmisega ehk iseenda panemisega lapsevanema/pedagoogi positsiooni ning seega automaatselt teise inimese panek lapse positsiooni. Töösuhetes võiks aga koos olla kaks täiskasvanut.
Teistele antavad negatiivsed ja positiivsed hinnangud on võimumängu osa. Kritiseerija/kiitja tunneb end hästi ja tähtsana, kriitika/kiituse saaja tunneb häbi või muud ebamugavust. Ka positiivne tagasiside kiituse näol võib anda sõnumi, et sa ootasid sellelt inimeselt vähem ja ta üllatas sind.
Kiitmise asemel soovitan pöörata oma jutu fookus tänulikkusele. Tänulikkus paneb inimesed samale positsioonile läbi austuse, hoolivuse ja lugupidamise. Näiteks „Sellest oli mulle palju abi, aitäh, sulle“, „Mulle teeb see südamest rõõmu“,„Aitäh, tänu sinule sain selle tehtud oluliselt kiiremini“.
Tänulikkusega väljendame midagi, kus teine inimene on aidanud minul endal paremaks kasvada, saavutada seda, mida olen ise enda sees soovinud. Ja seda hinnanguid andmata, neutraalselt, emotsiooni väljendavalt ja siiralt.
Kokkuvõtvalt
Suhtlustõkete teadvustamine ja nende teadlik vältimine aitab soodustada uute ideede liikumist, vastutuse võtmist, iseseisvumist – kõike seda, mis aitab suurendada töötajate pühendumist ning kaasamõtlemist, asjade ära tegemist. Kusjuures, suhtlemist takistab kontakti vähesus või selle katkestamine, näiteks suhtlussituatsioonis samal ajal muude asjadega tegelemine, mujale vaatamine jms. Kui suhtled, siis pühendu teisele ja see on juba pool võitu.